امروز: پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403

 

 

چرا مرز خسروی برای سفر به عتبات عالیات گزینه مناسبی است؟

قصرشیرین- ایرنا- مرز خسروی در غربی‌ترین نقطه ایران با داشتن بزرگترین پایانه بین‌المللی زمینی خاورمیانه، قدیمی‌ترین، اصلی‌ترین و در عین حال هموارترین مسیر برای تردد زوار کشورمان به عتبات عالیات در کشور عراق است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق  و از این طرق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیاله و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند و زائران پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

مسیر مرز خسروی از تهران تا خسروی به صورت چهار بانده و یکی از بهترین مسیرها است و نسبت به دیگر مرزهای کشورمان برای دسترسی استان های شمالی، مرکزی و غربی و شمال غربی و شرقی و شمال شرق نزدیکتر است و می تواند مسیری برای دسترسی آسان زواری باشد که می خواهند زود تر عازم کربالای معلا و عتبات عالیات شوند.

وجود بزرگترین پایانه بین المللی زمینی خاورمیانه در خسروی که سال ۸۱ با ۷.۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و همچنین ایجاد زیرساخت‌های مناسب در مرز و دیگر قابلیت‌ها همچون راه دسترسی مناسب باعث شده که مسیری مناسب برای پذیرایی از زائران عتبات عالیات باشد.

چرا باید مرز رسمی خسروی را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب کنیم؟

پایانه مسافری شهید کاویانی که مرکز حمل و نقل زائران اربعین در غرب کشور است با استفاده از اتوبوس، مینی‌بوس و خودروهای سواری آماده انتقال زائران به مرزخسروی است که فرودگاه، ایستگاه قطار و پایانه مسافری در فاصله نزدیکی به یکدیگر قرار دارند و زائران در کمتر از ۱۵ دقیقه پس از خروج از ایستگاه قطار یا فرودگاه به پایانه مسافری می‌رسند.

فرودگاه کرمانشاه فعالترین فرودگاه غرب کشور است که پروازهای زیادی را به صورت هفتگی به مقاصدی همچون تهران، شیراز، مشهد، کیش، قشم و غیره دارد و و زائران برای اربعین می‌توانند از کلانشهرهای کشور به مقصد فرودگاه کرمانشاه پرواز کرده و در ادامه مسیر تا مرز خسروی به صورت زمینی تردد کنند.

همچنین زائران اربعین پس از ورود به شهر قصرشیرین می‌توانند با استفاده از مسیر ۱۵ دقیقه‌ای تا مرز خسروی را طی کنند که پایانه مرزی خسروی یکی از بهترین و مجهزترین پایانه‌های خاورمیانه است و با امکانات سرمایشی،  گیت‌های پرتعداد و سایر امکانات رفاهی آماده خدمت به زائران اربعین از سراسر کشور است.

در قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند.

احداث گیت های گذرنامه‌های جدید، احداث فیبرنوری، تجهیز سرسراهای ورود و خروج زائر، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، ایجاد دستگاه برج نوری، نوسازی دوربین‌های داخل سالن‌های ورود و خروج و محوطه پایانه، ایجاد پارکینگ با ظرفیت ۵۰ هزار خودروی سوار در ۱۰ نقطه قصرشیرین و مرز خسروی، استقرار اتوبوس ها برای جابجایی زائران از قصرشیرین به مرز خسروی، نصب سایبان در نقطه صفر مرزی و ایجاد مه پاش با توجه به گرمی هوا همگی از اقدامات مناسب برای رفاه زائران است.

با همت مسوولان و تلاش اعضای کمیته ستاد اربعین، زیرساخت‌ها، امکانات و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پذیرایی از زائران حسینی در مرز رسمی خسروی فراهم شده است.

                                                                                   

چرا باید مرز رسمی خسروی را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب کنیم؟

وزارت خانه های راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، سازمان اورژانس کشور، وزارت نیرو و سازمان ها و دستگاه های مختلف و ستاد مرکزی و استانی اربعین نیز همگی در راستای ایجاد زیرساخت ها و تقویت آن اقدام های بسیار خوبی را انجام داده اند و اکنون مرز خسروی آماده است تا بازهم میزبان قدوم مبارک زائران شود و به روزهای طلایی خود در گذشته که تنها مرز مسیر تردد زوار به عتبات عالیات و کربلای معلی بود، برگردد.

مرز خسروی فردا ۲۳ مرداد ماه برای زائران اربعین بازگشایی می‌شود

حجت الاسلام «صحبت الله رحمانی» معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور اعلام کرد: با اعزام ۲ کاروان زائران، مرز خسروی به صورت رسمی از فردا ۲۳ مرداد بازگشایی می‌شود که مسیر مناسبی برای تردد زائران است و زیرساخت های خوبی دارد که در آنسوی مرز، عراقی‌ها حدود ۴۸ گیت برای پذیرش زائرین اربعین و کاروان‌های رسمی حج و زیارت آماده کرده اند و در این سوی مرز هم ۵۸ گیت مستقر شده است.

قصرشیرین مهمترین دروازه ایران به عراق است

همچنین احمد وحیدی وزیر کشور در سفر اخیر خود به قصرشیرین در ۱۸ مرداد ماه جاری برای بازدید از زیرساخت های مرز خسروی گفت: اگر امروز کشور عراق دروازه جمهوری اسلامی ایران به جهان عرب است، قصرشیرین مهمترین دروازه ایران به عراق است و  قصرشیرین یک جایگاه صرفاً مرزی و نقطه استراتژیک نیست بلکه یک نقطه تمدنی است و باید به هر ترتیبی از ظرفیت های آن استفاده شود.

به گفته وی، مرز رسمی خسروی در شهرستان قصرشیرین یکی از مرزهای قدیمی و مهم کشور و دارای زیرساخت ها و زیربناهای خوبی است.

مرز خسروی از مرزهای خوب ما است

سید «مجید میراحمدی» رییس ستاد مرکزی زائران اربعین نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در سفر اخیر خود به قصرشیرین گفت: مرز خسروی از مرزهای خوب ما است و براساس آخرین توافقات صورت گرفته با وزارت کشور عراق و اعلام طرف عراقی، مرز رسمی خسروی از فردا به طور رسمی بازگشایی می‌شود و ما به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت این مرز رسمی برای تردد زائران اربعین حسینی هستیم.

وی اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت مرز خسروی به دنبال این هستیم که فشار از روی مرز مهران کمتر شود.

پایانه ای مشابه پایانه مرز خسروی در دیگر مرزها نداریم

«احمد حیدری» معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو در بازدید از مرز رسمی خسروی و زیرساخت های اربعین گفت: شهرستان قصرشیرین و مرز رسمی خسروی زیرساخت‌ها و بستر مناسبی برای پذیرایی از زوار اربعین دارد و تمام امکانات لازم در این رابطه فراهم شده و با شرایط بسیار خوبی که این گذرگاه دارد می‌تواند بار ترافیکی سایر مرزها را کم کند.

معاون وزیر نیرو گفت: قصرشیرین هتل‌ها و رستوران های خوبی دارد و پایانه مرزی مشابه پایانه خسروی با این تشکیلات و امکانات نداریم.

رییس جمهور تاکید ویژه ای بر شناساندن مرز خسروی و زیرساخت های خوب آن داشتند

به گفته «بهمن امیری مقدم» نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه نیز، رئیس جمهوردر جریان بازدید هوایی در بیست و هشتمین سفر استانی به کرمانشاه از مرز خسروی بیان کردند که مرز خسروی زیرساخت های خوبی دارد و  تاکید بر توجه به این مرز و شناساندن و معرفی آن داشتند.

چرا باید مرز رسمی خسروی را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب کنیم؟

تمام تلاش خود را برای حضور خوب زوار ایرانی در عراق به کار می گیریم

«بشار فتح الله» معاون استاندار دیاله عراق نیز گفت: بسیار خرسندیم که امروز در جلسه ای در جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا کرده ایم و تمام تلاشمان را برای حضور خوب زوار ایرانی در عراق به کار می بریم تا بهترین سفر را برای این زیارت اربعین داشته باشیم.

خسروی بهترین و آماده ترین مرز برای تردد زائران به عراق است

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مرز رسمی خسروی بهترین و آماده ترین مرز کشورمان برای تردد زائران به عراق با یک نگاه کارشناسی است.

«شهریار حیدری» نیز پیش تر در جلسه ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور در مرز خسروی ادامه داد: از منذریه تا شط الحدید و بغداد را در آنسوی مرز خسروی طی سه روز پایش کردیم و امنیت خوبی در مسیر برقرار  است که مرهون  پیگیری های صورت گرفته توسط نیروهای نظامی و امنیتی با طرف عراقی  است.

وی گفت: نباید تحت هیچ شرایطی مرز خسروی تعطیل شود و باید با یک نگاه استراتژیک به این مرز قدیمی نگاه کنیم.

وی میزبانی مردم مذاهب مختلف شیعه، سنی و اهل حق را برای پذیرایی از زائران اربعین و خدمات رسانی در قالب برپایی موکب را  مصداق بارز وحدت برشمرد.

آماده اعزام زائران اربعین حسینی از مرز رسمی خسروی هستیم

 سرپرست فرمانداری و رییس ستاد مدیریت و سامان دهی زائران اربعین حسینی در قصرشیرین گفت:آمادگی اعزام زائران از مرز رسمی خسروی را برای فردا ۲۳ مردادماه مصادف با ۱۶ محرم الحرام داریم و در این راستا امکانات لازم، تمهیدات مورد نیاز فراهم و امنیت به طور کامل در ۲ سوی مرز برقرار شده است.

به گفته ی محمد حیدری، کمیته های چندگانه  عضو ستاد اربعین اقدامات و مقدمات لازم را در راستای تردد زائران با آمادگی زیرساخت ها در مرز خسروی به شهرستان قصرشیرین انجام داده اند.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: مرز خسروی آماده ترین مرز کشور برای تردد زوار به عراق است و هیچ کدام از شهرستان های مرزی امکانات و زیرساخت هایی که در این مرز وجود دارد را ندارند.

حیدری افزود: در شهرستان قصرشیرین امکانات و زیرساختهای هتلینگ و اقامتی مناسبی وجود دارد و ما ظرفیت یک هزار و ۵۰ تخت هتل را داریم که در هیچ کدام از شهرستان های مرزی این مهم وجود ندارد.

وی گفت: مسافت فاصله مرز خسروی با قصرشیرین بسیار کم و مسیر دسترسی به مرز خسروی نیز بزرگراه است و در مجموع اقدامات خوبی برای استقبال و خدمات دهی به زوار در این مرز انجام شده است.

                                                                                  چرا باید مرز رسمی خسروی را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب کنیم؟

شهرداری قصرشیرین با تمام توان در خدمت زائران اربعین خواهد بود

سرپرست شهرداری قصرشیرین گفت: با توجه به در پیش بودن مراسم اربعین سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) تمام توان خود را برای تکمیل زیرساخت های این مراسم به کار گرفته‌ایم و شهرداری با به کارگیری همه ظرفیت‌ها در خدمت زائران خواهد بود.

«ایوب عبداللهی»، توفیق خدمت به زائران اربعین را باعث افتخار مجموعه شهرداری دانست و افزود: مهمترین هدف ما در اربعین خدمات‌رسانی شایسته به زائران اباعبدالله الحسین (ع) است که این امر به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

مرزنشینان شهرستان مرزی قصرشیرین بی صبرانه منتظرند تا فردا با بازگشایی رسمی مرز خسروی باز هم شاهد حضور کاروان های زائران عتبات عالیات باشند و در این زمینه با آمادگی کامل مشتاقانه چشم انتظار ورود زائران اربعین حسینی هستند تا بازهم مفتخر به نوکری و خادمی زائران امام حسین (ع) باشند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار نفرجمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.