امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403

 

قصرشیرین- ایرنا- مرز خسروی در غربی‌ترین نقطه ایران با داشتن بزرگترین پایانه بین‌المللی زمینی خاورمیانه، قدیمی‌ترین، اصلی‌ترین و در عین حال هموارترین مسیر برای تردد زوار کشورمان به عتبات عالیات در کشور عراق است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق  و از این طرق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیاله و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند و زائران پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

مسیر مرز خسروی از تهران تا خسروی به صورت چهار بانده و یکی از بهترین مسیرها است و نسبت به دیگر مرزهای کشورمان برای دسترسی استان های شمالی، مرکزی و غربی و شمال غربی و شرقی و شمال شرق نزدیکتر است و می تواند مسیری برای دسترسی آسان زواری باشد که می خواهند زود تر عازم کربالای معلا و عتبات عالیات شوند.

وجود بزرگترین پایانه بین المللی زمینی خاورمیانه در خسروی که سال ۸۱ با ۷.۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و همچنین ایجاد زیرساخت‌های مناسب در مرز و دیگر قابلیت‌ها همچون راه دسترسی مناسب باعث شده که مسیری مناسب برای پذیرایی از زائران عتبات عالیات باشد.

چرا باید مرز رسمی خسروی را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب کنیم؟

پایانه مسافری شهید کاویانی که مرکز حمل و نقل زائران اربعین در غرب کشور است با استفاده از اتوبوس، مینی‌بوس و خودروهای سواری آماده انتقال زائران به مرزخسروی است که فرودگاه، ایستگاه قطار و پایانه مسافری در فاصله نزدیکی به یکدیگر قرار دارند و زائران در کمتر از ۱۵ دقیقه پس از خروج از ایستگاه قطار یا فرودگاه به پایانه مسافری می‌رسند.

فرودگاه کرمانشاه فعالترین فرودگاه غرب کشور است که پروازهای زیادی را به صورت هفتگی به مقاصدی همچون تهران، شیراز، مشهد، کیش، قشم و غیره دارد و و زائران برای اربعین می‌توانند از کلانشهرهای کشور به مقصد فرودگاه کرمانشاه پرواز کرده و در ادامه مسیر تا مرز خسروی به صورت زمینی تردد کنند.

همچنین زائران اربعین پس از ورود به شهر قصرشیرین می‌توانند با استفاده از مسیر ۱۵ دقیقه‌ای تا مرز خسروی را طی کنند که پایانه مرزی خسروی یکی از بهترین و مجهزترین پایانه‌های خاورمیانه است و با امکانات سرمایشی،  گیت‌های پرتعداد و سایر امکانات رفاهی آماده خدمت به زائران اربعین از سراسر کشور است.

در قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند.

احداث گیت های گذرنامه‌های جدید، احداث فیبرنوری، تجهیز سرسراهای ورود و خروج زائر، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، ایجاد دستگاه برج نوری، نوسازی دوربین‌های داخل سالن‌های ورود و خروج و محوطه پایانه، ایجاد پارکینگ با ظرفیت ۵۰ هزار خودروی سوار در ۱۰ نقطه قصرشیرین و مرز خسروی، استقرار اتوبوس ها برای جابجایی زائران از قصرشیرین به مرز خسروی، نصب سایبان در نقطه صفر مرزی و ایجاد مه پاش با توجه به گرمی هوا همگی از اقدامات مناسب برای رفاه زائران است.

با همت مسوولان و تلاش اعضای کمیته ستاد اربعین، زیرساخت‌ها، امکانات و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پذیرایی از زائران حسینی در مرز رسمی خسروی فراهم شده است.

 چرا باید مرز رسمی خسروی را برای سفر به عتبات عالیات انتخاب کنیم؟

وزارت خانه های راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، سازمان اورژانس کشور، وزارت نیرو و سازمان ها و دستگاه های مختلف و ستاد مرکزی و استانی اربعین نیز همگی در راستای ایجاد زیرساخت ها و تقویت آن اقدام های بسیار خوبی را انجام داده اند و اکنون مرز خسروی آماده است تا بازهم میزبان قدوم مبارک زائران شود و به روزهای طلایی خود در گذشته که تنها مرز مسیر تردد زوار به عتب…