امروز: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

مجید عبدالهی عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید و بررسی زیرساختهای اربعین در مرز رسمی خسروی به همراه نمایندگان وزارت امور خارجه و مدیرکل دفتر فنی استانداری کرمانشاه افزود : مرز خسروی یکی از مرزهای قدیمی کشور برای حوزه زیارتی و تجاری کشور است که از سال 92 که کمیته زیرساخت اربعین در کشور شکل گرفت بنا بر این نبوده که مرز خسروی باز نشودو از این رو کلیه اقدام های زیرساختی همانند دیگر مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان و مهران در استان ایلام در این مرز نیز انجام شده است .

 

وی اظهار داشت : در مرز رسمی خسروی از سال 92 اقدام های زیرساختی اربعین با اختصاص اعتبارات ملی در دستور کار بوده و حتی پارسال نیز تمام اتوبوس ها و دستگاههای مربوط نیز در مرز حضور یافتند که البته با بازنشدن مرز این امکانات به مرز مهران منتقل شد .

 

دبیرکمیته زیرساخت ابعین کشور گفت : مرز خسروی هم اکنون وضعیت مناسبتری نسبت به سایر مرزها به لحاظ راه های مواصلاتی و اقامتی دارد که البته نیازمندی هایی نیز دارد که در این بازدید موارد رصد شد و به عنوان یک پیش جلسه ای برای جلسه اصلی فردا با حضور معاون عمرانی وزارت کشور و استاندار کرمانشاه است که تمامی دغدغه ها در آن جلسه مطرح خواهد شد .

 

عبدالهی ادامه داد : همه اقدام های زیرساختی و کارها باید در قالب طرح تفصیلی و جامع باشد به طوری که بتوانیم در آینده نه چندان دور مرزی با زیرساخت های بهتر نسبت به وضعیت کنونی داشته باشیم که در این خصوص امکانات استان های معین نیز به لحاظ لجستیک و امکانات و نیرو نیز به کار گرفته می شود .

 

وی اضافه کرد : وزارت کشور در حوزه زیرساختی ، امنیتی و اتحادیه حمل و نقل تمامی تلاششان بر این است که در سال اولی که این مرز برای زائران اربعین باز شود زائران تجربه خوبی برای استفاده از این مرز را داشته باشند . یک میلیون و 200 هزار زائر اربعین از مرز خسروی تردد می کنند .

 

مدیرکل دفتر فنی استانداری کرمانشاه گفت : هم اکنون مرز رسمی خسروی برای تردد زائران کاملا آماده است و زیرساختها و امکانات مطلوبی دارد که طبق پیش بینی های صورت گرفته امسال اربعین یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تن از زائران از این مرز رسمی به عتبات عالیات تردد می کنند .

 

شهرام کهریزی در ادامه این نشست افزود : امروز بازدیدی به همراه مدیران وزارت کشور ، وزارت امور خارجه و حمل و نقل و ناجا از زیرساختهای اربعین در شهرستان قصرشرین صورت گرفت که تمامی امکاناتی که در سال های گذشته در این مرز ایجاد شده و وضعیت موجود مورد بررسی  قرار گرفت .

 

وی اظهار داشت : سیستم روشنایی ، پارکینگ ها و پایش تصویری و هتلینگ و امکانات اقامتی و زیرساختی و تغذیه امروز مورد بررسی قرار گرفت و باید ظرف مدت باقی مانده تا ایام اربعین موارد لازم را تکمیل کنیم تا میزبان خوبی برای زائران باشیم .

 

شرایط لازم برای تردد زائران اربعین در مرز رسمی خسروی فراهم است .

 

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری قصرشیرین نیز گفت : مرز خسروی هم اکنون با امکانات و زیرساخت های بسیار خوب آماده پذیرش زائران عتبات عالیات و اربعین حسینی است .

 

حشمت اله رضایی در ادامه افزود : تمامی امکانات لازم از جمله راه دسترسی و مواصلاتی ، امکانات اقامتی و ظرفیت لازم برای اسکان 15 هزار تن در مرز خسروی و همچنین 15 هزار تن در قصرشیرین و سیستم مخابراتی ، آنتن دهی تلفن همراه و رفع نقاط کور ، ایجاد سرویس های بهداشتی ، آماده سازی 135 هکتار پارکینگ با ظرفیت بیش از 70 هزار خودرو سواری ، استقرار 29 گیت گذرنامه با 58 کاربر برای سرویس دهی به 70 هزار تن طی مدت 10 ساعت در روز همگی از امکانات و زیرساخت های موجود است .

 

وی خواستار حضور استانهای معین و بهره گیری از امکانات آنها برای افزایش سطح پارکینگ های شهرستان و ایجاد امکانات برای خدمات دهی مطلوبتر به زائران شد .

 

وی گفت : بازگشایی مرز رسمی خسروی آرزو و دغدغه اصلی مردم مرزنشین و مرزدار استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین است که به طور یقین باعث ایجاد رونق و پویایی منطقه خواهد شد .