امروز: جمعه 31 فروردین 1403

 

فرماندار قصرشیرین گفت: سیاست دولت تشویق مردم برای بازگشت به نوار مرز است.

مرادعلی تاتار روز یک شنبه در جلسه ساماندهی اراضی روستاهای دشت خسروی افزود: یکی از مشکلات امروز قصرشیرین خالی بودن روستاهای نوار مرز است که یک خلاء جمعیتی را ایجاد کرده است.

تاتار گفت: دولت تلاش می کند با ایجاد مشوق های این افراد پس از سالها انتظار به سرزمین خود بازگردند.

وی گفت: روستاهای دشت خسروی در دوران جنگ تحمیلی خالی از سکنه شد و بعد از جنگ هم بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی مبنی بر جلوگیری از ساخت و ساز تا فاصله 15 کیلومتری از نوار مرز اهالی این مناطق بلاتکلیف بودند.

وی گفت: بعد از شروع بکار بازسازی شهر قصرشیرین اراضی این روستاها به شیلات واگذار شد که شامل اراضی ملی , کشاورزی و زمینهای روستایی بود.

وی با بیان اینکه محدوده روستای این منطقه بالغ بر هشت هزار هکتار است افزود: با پیگیری های مردم این مناطق و دستور استاندار دوباره بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

فرماندار قصرشیرین خاطرنشان کرد: در سال 94 در جلسه ای با حضور سازمان امور اراضی کشور , بنیاد مسکن و دیگر نهادهای مربوطه مقرر شد به اهالی روستای ولد کشته که مبلغی برای خسارت زمینهای خود دریافت نکرده بودند ده هکتار برای بازسازی روستا و 200 هکتار برای کشاورزی و همچنین 800 هکتار هم برای بخش کشاورزی برای سایر روستاهایی که خسارت دریافت کرده بودند لحاظ شود .

تاتار گفت: بازگشت اهالی این روستاها علاوه بر رونق بخش کشاورزی و اقتصادی می تواند از نظر امنیتی هم مفید واقع شود.

 

تعداد روستاهای بازسازی نشده و خالی از سکنه در نوار مرزی قصرشیرین 36 روستا می باشد که قبل از جنگ تحمیلی 9 هزار نفر جمعیت داشته اند.