امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403

دستیار و مشاور فرمانده کل قوا گفت : هم اکنون امنیت و شرایط لازم در مرز خسروی برای تردد زائران عتبات عالیات وجود دارد و از طرف عراق نیز قول های مساعدی داده شده و به طور یقین امسال یک ماه قبل از اربعین مرز خسروی بازگشایی می شود .

 

سرلشکر رحیم صفوی روز چهارشنبه در مرز رسمی خسروی در حاشیه برگزاری جلسه ستاد ساماندهی و مدیریت تردد زائران عتبات عالیات در گفتگو با خبرنگاران افزود :  امروز توفیقی بود در منطقه صفر مرز خسروی در جلسه ستاد اربعین حضور پیدا کردیم و بعد از 2 سال کارهای اساسی و زیربنایی که در این منطقه انجام شده امروز هم از نظر پایانه ها و اسکان خودروها برای مسافران ، کرمانشاه به بغداد نزدیکترین و سهل ترین مسیر برای تردد زائران به عتبات عالیات است .

 

وی اظهار داشت : دولت ، مسئولان ، نیروهای مسلح ایران و وزارت کشور تجهیزات و راحتی مسافران را در مرز خسروی فراهم کرده و آن سوی مرز نیز طرف عراقی قول های مساعدی را به دولت ایران داده که امیدواریم یک ماه قبل از اربعین شاهد بازگشایی مرز به روی زائران عتبات عالیات باشیم .

 

وی عنوان کرد : بازگشایی مرز خسروی یک نوع همدلی است و از نظر مسائل اقتصادی ، فرهنگی و امنیت به نفع 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق است .

 

مشاور فرمانده کل قوا گفت : ما هم منطقه و هم مردم کرمانشاه را می شناسیم که شجاع و مهمان نواز هستند و ان شاءالله زائران هفت استان غرب شامل حدود یک میلیون نفر زائر از این مسیر به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند و ما هم مردم را در کنار حرم اباعبدالله الحسین (ع) چون قصد سفر را داریم مردم را زیارت می کنیم . 

 

آمادگی کامل بازگشایی مرز خسروی را داریم

 

استاندار کرمانشاه نیز گفت : در یک طرف مرز خسروی دولت ما و در طرف دیگر دولت عراق است که توافق های خوبی در راستای بازگشایی مرز خسروی صورت گرفته و امید است امسال شاهد بازگشایی این مرز باشیم و هم اکنون آمادگی کامل در این زمینه وجود دارد .

 

هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود : امروز جلسه ستاد اربعین استان با حضور دستار و مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی در مرز خسروی تشکیل شد و مدیران در خصوص آمادگی برای بازگشایی و اقدام ها و عملکردشان گزارش هایی ارائه کردند .

 

وی اظهار داشت : مرز خسروی از دیرباز محل تردد زائران بوده از این رو از سرلشکر صفوی خواهش می کنیم که هدیه معنوی بازگشایی مرز خسروی تقدیم مردم استان کرمانشاه شود .

 

شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند .

 

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد ، کربلا ، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190 ، نجف 380، کربلا 300 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد .

 

عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز  شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید .