امروز: جمعه 31 فروردین 1403

 

 

استاندار کرمانشاه با اشاره به خدمات بسیار بزرگی که دولت تاکنون در مناطق زلزله زده انجام داده، گفت: برخلاف سیاه نمایی شبکه های معاند نظام، تاکنون 640 میلیارد ریال از سوی جمعیت هلال احمر به حساب زلزله زدگان استان واریز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، هوشنگ بازوند روز شنبه در جلسه شورای اداری قصرشیرین، از تعیین تکلیف 53 هزار و 250 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه شامل 9 شهرستان و 2 بخش خبرداد.
وی اظهار کرد: دولت مصمم است تا بازسازی مناطق زلزله زده را زودتر به سرانجام برسد و همسو با تحقق این مهم هم اکنون 11 هزار تن از افراد بومی و غیربومی در مناطق زلزله مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه کشورمان در ردیف 10 کشور بلاخیز دنیاست ، اظهار داشت: زلزله 7 و سه دهم ریشتری پارسال غرب کرمانشاه به لحاظ وسعت ، عمق فاجعه و حرکت زمین که باعث خسارت به یک هزار و 930 روستا و 9 شهرستان استان شد ، بی سابقه بود که البته سرعت عمل در این حادثه در بحث عملیات امداد و نجات و اسکان زلزله زدگان بسیار عالی بود و رکود خوبی را از این حیث در دنیا ثبت کرد.
وی حضور نیروهای سپاه ، ارتش ، مرزبانی در کنار دیگر دستگاه های اجرایی در جریان زلزله کرمانشاه را بی نظیر دانست و گفت: نقطه عطف این حادثه حضور رهبر معظم انقلاب و پیام وحدت بخش و دلگرم کننده ایشان برای کمک رسانی در مناطق زلزله بود.
بازوند با بیان اینکه هنر مدیریت این است که از تهدید فرصتی برای پیشرفت استفاده شود ، بیان کرد: زلزله کرمانشاه فرصتی برای توسعه این استان است که این مهم با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب باید الگوی مدیران باشد.
وی ، روند بازسازی در قصرشیرین را مطلوب ارزیابی کرد و گفت که با توجه به اقدام های صورت گرفته ، کار احداث و تعمیر واحدهای مسکونی خسارت دیده زلزله پارسال در این شهرستان در مقایسه با دیگر مناطق بسیار چشمگیر است.
وی ، طرح سامانه گرمسیری ، وجود 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی را از جمله ظرفیت های بسیار بزرگ برای توسعه بیش از پیش قصرشیرین عنوان کرد و گفت: باید از ظرفیت های موجود برای توسعه بیش از پیش این شهرستان مرزی به شکل مطلوب استفاده شود.
استاندار کرمانشاه ، همچنین بازگشایی مرز رسمی خسروی را به روی زائران عتبات عالیات ، ظرفیتی ارزشمند برای توسعه قصرشیرین بیان و ابراز امیدواری کرد که امسال شاهد باز شدن این مرز در ایام اربعین به روی زائران باشیم.
بازوند ، اضافه کرد که مرز خسروی از دیرباز مسیر زائران عتبات عالیات بوده و هم اکنون زیرساخت های خوبی نیز در مرز برای زائران ایجاد شده است.
وی در ادامه از اختصاص 12 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد اشتغال در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: هنر مدیران این است که بتوانند این اعتبار را برای ایجاد اشتغال جذب کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه طرح منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین هم اکنون مراحل پایانی را طی می کند ، گفت: امید است با کمک نمایندگان مردم در خانه ملت ، طرح منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.
وی گفت: تخصیص اعتبار در سال 96 برای نخستین بار پس از 18 سال به صورت 100 درصدی در استان کرمانشاه محقق شد و اهتمام بیشتر فرمانداران برای جذب این اعتبار لازم و ضروری است.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه در جریان زلزله پارسال 235 مسجد آسیب دید ، گفت: از این تعداد 97 باب مسجد باید احداث شود و امید است با تامین اعتبار بتوانیم شاهد بازسازی و مرمت این مساجد باشیم.
بازوند ، همچنین از اختصاص تسهیلات 400 میلیون ریالی در شهر و 300 میلیون ریالی در روستا به چهار هزار تن از مستاجران مناطق زلزله زده خبر داد و افزود: قرار است مستاجران دارای زمین به بانک ها معرفی و برای مستاجران فاقد زمین نیز از طریق وزارت راه و شهرسازی زمین برای آن ها تامین و شاهد ساخت منازل برای آن ها باشیم.
وی در ارتباط با امهال وام های زلزله زدگان نیز گفت: تعداد وام هایی که باید امهال شود ، 104 هزار فقره است که این موضوع به بانک ها ابلاغ شد و طبق اعلام رئیس جمهوری نیز همه این وام ها تا سقف 500 میلیون ریال در 9 شهرستان و 2 بخش زلزله زده باید امهال شود.
استاندار کرمانشاه اضافه کرد که دولت از قبل برای امهال وام باید 23 هزار و 350 میلیارد ریال سود به بانک مرکزی پرداخت کند و قرار است به زودی شاهد مصوبه آن در دولت برای بحث اجرای امهال وام ها باشیم.
وی همچنین از برنامه ریزی در قالب یک کمیته برای امهال تعدادی از وام های بالای 500 میلیون ریالی زلزله زدگان نیز خبرداد و گفت که در مجموع دولت باید 10 هزار و 500 میلیارد ریال به عنوان سود امهال وام های زلزله زدگان به بانک مرکزی پرداخت کند.
در پایان این آئین از خدمات فرامرز اکبری فرماندار سابق قصرشیرین با اهدای لوح تقدیر و مراد علی تاتار به عنوان سرپرست جدید این فرمانداری معرفی و منصوب شد.